Bijna iedereen krijgt door de coronacrisis gevoelens van stress, zorgen, eenzaamheid, angst en onveiligheid. Maak jij je ook zorgen om de gezondheid van jezelf of van iemand dicht bij je? Heb je stress over de toekomst, je baan, je bedrijf, je financiële mogelijkheden? Raak je steeds meer in een isolement en voel je je eenzaam? Of juist andersom: heb je het gevoel dat (te) veel mensen op jou schouders rusten of afhankelijk zijn en je zelf geen ademruimte meer hebt? Ben je bang dat je geen toekomstperspectief meer hebt of dat je droom in duigen valt? De huidige situatie is nieuw terrein voor iedereen en dat betekent dat veel mensen zoekende zijn in hoe ze het beste op de nieuwe situatie kunnen reageren.

Wat doet stress

Stress uit zich in tal van dingen: je hebt geen energie meer, bent lusteloos, je bent gespannen, slaapt slecht of piekert vaak. Misschien heb je je emoties niet meer in de hand en heb je het gevoel geleefd te worden. Stress kan leiden tot een burn-out, verminderd functioneren en tot het verlies van levensvreugde. Stress heeft niet alleen persoonlijke gevolgen maar de impact is groot op de omgeving en heeft ook maatschappelijke gevolgen. Wil je weten hoe hoog jouw stressniveau is, doe dan de stresstest van onze samenwerkingspartner BrainMirror.

Stressreductie

Mindfulness is een beproefde en zeer succesvolle methode om je balans weer te vinden en beperkende overtuigingen en hinderlijke gevoelens te doorbreken. Het is een erkende methode voor stressreductie, emotionele balans, vermindering van depressie en angst en het hanteren van pijn en ziekte. Door het beoefenen van mindfulness ga je beter in je vel zitten en leren we minder reactief te zijn. We worden ons bewuster van onze emoties en gedachten in plaats van ons erdoor te laten meesleuren. Mindfulness leert ons om te gaan met wat we op onze weg tegenkomen, of dat nu plezierig, onplezierig of neutraal is. Er komt dan als vanzelf ook weer ruimte om te genieten. Mindfulness helpt je bij het omgaan met stress, spanningen, prestatiedruk, gevoelens van onrust of onveiligheid en leert je stap voor stap voorbij je mentale afweer te kijken en afscheid te nemen van gewoonten en ingesleten patronen die je blik op de werkelijkheid en op wie je bent vertroebelen.

Juist nu tijdens de coronacrisis?

Als er al ooit een moment was waarop het goed is om een mindfulness-training te volgen dan is het nu. Juist nu kan mindfulness een waardevolle rol spelen in het dagelijks leven. Mindfulness is behulpzaam om innerlijke rust te ontwikkelen te midden van alle onrust. Mindfulness helpt om negatieve patronen van angst of piekeren te doorbreken en sterkt het vermogen om mild voor jezelf te zijn en voor anderen. Dat draagt bij aan meer veerkracht en aan compassievolle relaties. Met mindfulness-training ontwikkel je vaardigheden om beter om te gaan met stressvolle situaties, dus ook ten tijde van crises.

En… Het mag weer…

Wil je ervaren hoe je in deze coronacrisis je stress en angst de baas kunt blijven en weer perspectief in je leven kunt krijgen doe dan mee met de wekelijkse workshops in de buitenlucht. Kijk naar het programma van workshops en doe mee.